نایب رئیس کمیسین امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شایعه کاهش سانتریفیوژهای سایت هسته‌ای نطنز تا حد 5 هزار و 60 شنیده می‌شد پس از بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی مشخص شد که صحت ندارد، گفت: در صورت خرابی ماشین‌های فعال، از ماشین‌های جمع آوری شده به جای آن‌ها استفاده می‌شود.

به گزارش مشرق، حسین سبحانی‌نیا در خصوص بازید اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از تاسیسات هسته‌ای نطنز، اظهار داشت: کارهای بسیار خوبی در سایت هسته‌ای نطنز انجام شده که از فعالان این عرصه تشکر می‌کنم.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این بازدید در راستای انجام وظایف نظارتی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در زمینه اجرای برجام است، بیان کرد: در این مرحله بازدید میدانی از سایت و دیدار و گفت‌وگو با مدیران تاسیسات‌ هسته ای نطنز از جمله برنامه‌های اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بود.

نایب رئیس کمیسین امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در مجموع حدود 6 هزار از ماشین‌های سانتریفیوژ که فعال نبوده‌اند و گازی به آن‌ها تزریق نشده بود، در سایت هسته‌ای نطنز جمع‌ آوری شده است که از محل نگهداری آن‌ها نیز بازدید کردیم.

سبحانی نیا با بیان اینکه حدود 9 هزار ماشین سانتریفیوژ دیگر در سایت هسته‌‌ای نطنز فعال بودند که نسبت به آن‌ها هیچ اقدامی صورت نگرفته است، گفت: اجرای مفاد برجام در نطنز منوط به گزارش مدیر کل آژانس و نظر شورای حکام در خصوص PMDاست.

وی با بیان اینکه نگرانی‌هایی که در خصوص جمع کردن سانتریفیوژهای سایت هسته‌ای نطنز تا حد 5 هزار و 60 شنیده می‌شد پس از بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی مشخص شد که صحت ندارد، اظهار داشت: در جمع بندی اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از این بازدید مشخص شد که تنها سانتریفیوژهای غیر فعال جمع آوری شده است و در صورت خرابی ماشین‌های فعال، از ماشین‌های جمع آوری شده به جای آن‌ها استفاده می‌شود.

نماینده مردم نیشابور با بیان اینکه یکی از خطوط قرمز اعلام شده توسط مقام معظم رهبری اجرای برجام پس از اعلام پایان یافتن PMDاست، بیان کرد: اگر شورای حکام پایان این موضوع را اعلام نکنند، ایران نیز تعهدی نسبت به جمع آوری ماشین‌های فعال خود نداریم.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سایر تاسیسات هسته‌ای آب سنگین اراک و فردو در آینده مورد بازدید کمیسیون انجام می‌شود، گفت: گزارش این بازدیدها به صورت یکجا در صحن علنی مجلس ارائه می‌شود که جمع بندی کار ما بعد از گرفتن نظر دستگاه‌های اجرائی و وزارت خارجه خواهد بود.

سبحانی نیا با بیان اینکه ماشین‌هایی که در سایت هسته‌ای نطنز جمع آوری شده‌اند عموما IR1بوده‌اند، بیان کرد: ماشین‌هایی را که اعضای کمیسیون در ضمن این بازدید آن‌ها را مشاهده کردند، ماشین‌های IR2Mبودند.
منبع: خانه ملت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس